Nowoczesne zarządzanie przedsiębiorstwami opiera się na planowaniu strategicznym. A może by tak strategicznie zarządzać klubem?
W obliczu nieustających dyskusji o kształcie i przyszłości całej dyscypliny, jaką jest bieg na orientację, w roku trudnych pytań i niełatwych decyzji, dotyczących również wizerunku polskiego związku, warto rozpocząć działania pracą u podstaw.
Każda szanująca się organizacja powinna swoje cele dokładnie sprecyzować, aby wiedzieć, dokąd zmierza i czego oczekuje. Pierwszym i podstawowym miejscem dla tak zorganizowanych działań grupowych może być
klub sportowy.
Misja a strategia
Idealistyczna wizja przyszłości z głównym celem powinna nakreślać nadrzędne działanie. To właśnie misja. Z kolei jej rozpracowanie na poszczególne cele stanowi istotę strategii.
Szeroko pojęty rozwój to misja, która w moim przekonaniu powinna przyświecać wszelkim działaniom. Ów rozwój ma kilka wymiarów, które można przedstawić za pomocą kolejnych strategicznych celów.
Rekrutacja
Podstawowym celem winien być tutaj nabór do klubów, który można uzyskać poprzez działania w postaci kampanii promocyjnych w szkołach, czy ogólnopolską akcję Cała Polska Biega z Mapą.
Zaangażowanie
Oznacza profesjonalne podejście do dyscypliny, angaż zawodniczy, zdrowy styl życia oraz przygotowanie okołobiegowe. Można uzyskać to poprzez wspólne analizy, zabawy, dbanie o właściwą regenerację, odpoczynek i sen.
Wartości
Niezwykle ważny cel, który można osiągnąć na wiele sposobów, od wspólnych spotkań, do indywidualnych wymian poglądów.
Jakość
Wyraża się we wszelkich działaniach marketingowych, które mogą promować zarówno sam klub, jak i całą dyscyplinę. Ponadto jakość jest związana z inwestowaniem w nowe technologie, które są podstawą rozwoju (np. zakup sprzętu).
Wszystkie wymienione czynniki w mniejszym lub większym stopniu udaje się wdrażać we własnym klubie. Podkreślam, że stanowią one wyłącznie własne, niedoskonałe opracowanie autora.