Metoda SMART nakreśla tylko cechy, jakie winien mieć nasz cel, aby miał wyższą szansę powodzenia.
Cel powinien być:
SZCZEGÓŁOWY – należy sformułować go możliwie najprecyzyjniej, bo konkrety łatwiej osiągnąć niż cele ogólne. Wyobraź sobie, że ktoś cel ma przeczytać i od razu wiedzieć, co chcesz osiągnąć.
MIERZALNY – cel sformułuj tak, abyś liczbowo określił to, czego pragniesz, a przynajmniej jednoznacznie nakreślił efekt końcowy. Po czym poznasz, że osiągnąłeś cel? Nakreśl ramy/normy.
AMBITNY – to, czego chcesz, winno cię pobudzać, być dla ciebie atrakcyjne, wzbudzać twoją nadzieję i rozpalać cię! Nie może to być zbyt proste, bo co to za cel, który nie jest dla ciebie żadnym wyzwaniem.
REALISTYCZNY – nie możesz oderwać się od rzeczywistości. Cel winien być ulokowany w naszych realiach czasowo-przestrzennych. Dlatego uwzględnij posiadane zasoby i możliwości.
TERMINOWY – ważne, aby nadać działaniom konkretne ramy czasowe, ponieważ mało co mobilizuje nas równie dobrze, jak upływający czas.
Warto na koniec podkreślić, że realizacja samego celu w pełni należy do nas i nasza determinacja jest tutaj najistotniejsza!
W artykule korzystałem z fragmentów magazynu Coaching 6/2012 ( artykuł Dominiki Winnikow – Plan na życie).
Zdjęcie: www.oklejaj.pl