Jesteś tutaj: HomeArtykułyTreningJak przezwyciężyć stres?

Jak przezwyciężyć stres?

Napisał  04 kwietnia 2013
Jednych pożera, innych motywuje. Wszyscy możemy nauczyć się nad nim panować! 

Chyba każdy z nas doświadczył przed ważnym startem niepokojących bólów brzucha, czy wzmożonej aktywności układu trawiennego. Akurat wtedy, kiedy wszystko wydawało się być przygotowane i dopięte na ostatni guzik. Wszystko, z wyjątkiem jednego - panowania nad stresem.

Stres jako bodziec i reakcja
Mało kto zdaje sobie sprawę, jakie jest rozwiązanie powyższej zagadki. Otóż stres wiąże się ze wzmożonym wydzielaniem adrenaliny. Pod jej wpływem wytwarza się więcej kwasów trawiennych. Dochodzi do dodatkowych skurczów jelit i istnieje większe ryzyko biegunki. W tym sensie stres rozumiany jest jako reakcja, czyli pewna odpowiedź organizmu na stresory. W naszym przypadku na ważny start organizm reaguje problemami żołądkowymi. Z kolei obecność tego ważnego startu nieodłącznie wiąże się z napięciami i silnymi emocjami. I to właśnie one stanowią bodziec, czyli drugie rozumienie pojęcia stresu.

Stres jako transakcja
Powyższe dwa podejścia do stresu wydają się jasne, proste i klarowne. Inaczej rzecz ma się z podejściem, które dominuje współcześnie w nauce i medycynie. Mowa o transakcyjnej, czyli relacyjnej teorii stresu. Jej autorzy, Lazarus i Folkman, definiują stres jako określoną relację między osobą a otoczeniem, która oceniana jest przez jednostkę jako obciążająca lub przekraczająca jej zasoby i zagrażająca jej dobrostanowi. O co chodzi? Mianowicie można powiedzieć, że każde wydarzenie w naszym sportowym (i nie tylko) życiu, czyli Mistrzostwa Polski, Mistrzostwa Świata, czy zwykły start, są ze swojej natury obiektywnymi i neutralnymi wydarzeniami. Istotą jest to, jak my subiektywnie na to patrzymy. Dla jednego zawodnika będzie to okazja do spełnienia swojego marzenia, coś pozytywnego, dla innego przerażające przeżycie, przed którym czuje lęk i strach.

Ocena sytuacji 
Jeśli znajdujemy się w obliczu ważnego startu, dokonujemy oceny sytuacji, czyli osądzamy o możliwościach poradzenia sobie. Badania naukowe wskazują tutaj kilka czynników, na które warto zwrócić uwagę, przygotowując się do startu. Są to:
- wcześniejsze doświadczenia
- wsparcie społeczne
- zasoby materialne
- umiejętność rozwiązania problemów
- zdrowie
- ogólne przekonania na temat własnej osoby i świata.

Przepis na sukces
Recepta wydaje się zatem prosta. Biegacz z bagażem doświadczeń w bno, mający silne poparcie swojego klubu, dobrze zaopatrzony materialnie, chociażby w dobry sprzęt, świetnie rozwiązujący problemy, a na dodatek zdrowy i pewny siebie, będzie idealnym materiałem na mistrza. Co możesz zrobić, aby nie spalić się na starcie? - Popraw się chociażby w jednym z tych elementów.

Radzenie sobie ze stresem
Istnieje kilka technik relaksacyjnych, których skuteczność została potwierdzona naukowo. Z pewnością przy okazji kolejnego obciążającego startu będziesz mógł je wypróbować. 
1. Powtarzanie myśli. Niczym mantra powtarzanie pozytywnej frazy czy słowa pozwoli ci lepiej skumulować pozytywne emocje. 
2. Powtarzanie czynności fizycznych. Dla dobrego wyciszenia warto przed startem liczyć oddechy czy przyjmować różne pozycje ciała. Pamiętacie rytualny znak Usaina Bolta? 
3. Wizualizacja. Aktywne sterowanie wyobraźnią wspomaga, podtrzymuje i przeciwdziała stresowi. Pozwala ponadto czerpać satysfakcję z podejmowanych działań. Wystarczy "zobaczyć" przed startem swoją osobę błyskawicznie podbijającą kolejne punkty w lesie i triumfalnie wbiegająca na metę. 

Stres nierozłącznie wiąże się ze sportem i kompleksowym przygotowaniem zawodnika do startu. Podobnie jak w treningu, nie ma złotego środka ani uniwersalnej metody. Ale znajomość tego, jak działa stres oraz kilku technik pozwalających sobie z nim radzić, z pewnością pozwoli każdemu wybrać coś dla siebie.

foto: m.runnersworld.com

2 komentarzy

  • Link do komentarza Wojtek poniedziałek, 22 kwietnia 2013 09:24

    Ciekawy artykuł, podoba mi się zwłaszcza punkt 1, czyli powtarzanie krótkiego tekstu jak mantrę. Prosta technika i stosowanie intuicyjnie przez wielu zawodników, bardzo skuteczna. Najlepiej jeśli jest to jakaś afirmacja, coś typu "jestem szybki" ;-)

  • Link do komentarza Maciej Gędziorowski Maciej Gędziorowski piątek, 05 kwietnia 2013 00:57

    W temacie radzenia sobie ze stresem polecam publikację:
    Hansueli Steinmann , "Trening mentalny w biegu na orientację. Część II. Podręcznik do ćwiczeń", Resortowe centrum metodyczno-szkoleniowe kultury fizycznej i sportu, Warszawa 1994
    Oczywiście jest też część I, zawierająca "teorię". Osobiście nie dałem rady jej przeczytać. Do praktycznego zastosowania wystarczy część II.

Zaloguj się, by skomentować

Zapraszamy na zakupy

Gdzie zacząć?

Ranking sezonu 2017

M21K21M20K20M18K18M35K35
Imię nazwisko klub. pkt.
AdamSzmulkowskiPUKS Młode Orły1018
ŁukaszGryzioUKS Azymut1002
MichałKalataMKS Paulinum975
WojciechDudekPUKS Młode Orły964
MariuszPabichUKS Azymut904
KarolGaliczIndywidualny Mazowsze896

Facebook

Ostatnie komentarze

O portalu

Jest to pierwszy w Polsce portal o biegu na orientację. Powstał on we współpracy kilkunastu osób - oczywiście pasjonatów orienteeringu. Filarami serwisu są: część redakcyjna, baza map i klubów oraz kalendarz zawodów - wszystko, co trzeba obecnemu... lub przyszłemu orientaliście.

Wesprzyj nas!

Portal istnieje od lipca 2012 roku i na tym etapie najważniejszym wsparciem będzie wsparcie redakcyjne oraz pomoc przy dodawaniu map. Do współpracy zapraszamy każdego! Zachęcamy również do reklamowania się na łamach naszego serwisu.

Dołącz do redakcji

Czekamy na ludzi, którzy potrafią pisać o orienteeringu nietuzinkowo i z pasją. Wyślij nam swój artykuł, z chęcią go opublikujemy! Pamiętaj, że na dowolne tematy pisać możesz również na blogu wbudowanym w portal. Wystarczy się zarejestrować.

Kontakt

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Tytuł biegnaorientacje.pl jest wpisany do rejestru dzienników i czasopism Krakowskiego Sądu Okręgowego. Wydawcą portalu jest firma Kvalitet z siedzibą w Krakowie. 

Nasz portal wykorzystuje pliki cookies (czym są?). Pamiętaj, że możesz je wyłączyć w ustawieniach przeglądarki.